Konflikty provázejí člověka po celý život. I když si lidé mnohdy přejí život bez konfliktů, nemůže se jim to nikdy splnit, neboť
v reálném životě konfliktům často nelze předejít, nelze se jim vyhnout - a nelze před nimi utíkat. Tam, kde lidé spolu komunikují, kde organizovaně spolupracují na dosažení stanovených cílů, tam jsou konflikty na dennodenním pořádku. Pracovat s konflikty, zvládat je, umět je řešit a umět jim předcházet musí být proto základní dovedností každého manažera i podnikatele.
Kniha předního odborníka zabývajícího se problematikou vedení lidí, motivace a vnitřní komunikace ve firmách Vojtěcha Bednáře
Konflikty ve firmách: Příčiny, následky, řešení přehledně a poučeně popisuje dynamiku a „typologii“ konfliktů ve firmách a v manažerské praxi – jejich příčiny, způsoby vzniku a jednotlivá stadia jejich vývoje, učí, jak jednotlivé fáze rozpoznat, jak se na konflikty připravit a jak je „řídit“.
Stěžejní myšlenkou knihy je názor, že konflikty jsou nevyhnutelnou součástí života – nejen firmy – a že konflikty jsou často užitečné a blahodárné a jejich nedostatek může být dokonce i zhoubný.
Kniha je založena jednak na poznatcích moderní psychologie a sociologie práce a mezilidských vztahů, jednak vychází z celé řady existujících technik řešení konfliktů. Velkou „devizou“ této knihy je, že všechny uvedené metody a postupy jsou vyzkoušené v podmínkách českých společností. Ačkoli podstata konfliktů je všude víceméně podobná, v jednotlivých kulturách se liší. Proto autor vychází ze zkušeností z českých podmínek a záměrně se vyhýbá aplikaci metod řešení konfliktů známých například z americké odborné literatury.
Pro snazší orientaci je kniha rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola popisuje základy konfliktů, to, jak konflikt vzniká, co je jeho příčinou a kdo jsou jeho aktéři. Seznamuje s principy a zákonitostmi konfliktů, neboť, jak tvrdí autor „kdo chce konflikt řešit, musí také porozumět jeho podstatě“. Druhá – nejdelší – kapitola se soustřeďuje na charakteristiku a kořeny často se vyskytujících konfliktů a na metody, pomocí nichž je možné je efektivně a úspěšně zvládat. Třetí kapitola je pak věnována předcházení konfliktních situací a čtvrtá případových studiím z autorovy bohaté nabídky praktických zkušeností. Kniha vás naučí porozumět tomu, jak konflikty v organizacích fungují, jak je rozpoznávat a řešit. Ať už jde o konflikty mezi nadřízenými a podřízenými, konflikty na úrovni zaměstnanců či manažerů firem.
Kniha je určena manažerům všech úrovní řízení, majitelům firem, jednatelům a všem těm, kteří se chtějí poučit o tom, jak konflikty zvládat. Berte jí jako přehled možností, prošlapaných cest a inspiraci, mějte však na paměti, že univerzální návod neexistuje a že každý problém, tudíž i konflikt, je jiný.