Téma profesních hodnot a etických principů učitele je teoreticky a výzkumně řešeno v návaznosti na připravovaný profesní standard učitele, jeho část Učitel a jeho profesní Já. Monografie je členěna do sedmi kapitol.
- V úvodní kapitole jsou popsána vybraná specifika učitelské profese ve vztahu k legislativnímu rámci výkonu profese, profesním kompetencím a profesním činnostem.
- Druhá kapitola analyzuje oblast profese učitele v etickém diskursu aplikované a normativní etiky.
- Ve třetí kapitole je analyzována oblast profesního jednání učitele na základě jednotlivých teoretických a etických přístupů.
- 4. Kapitola vymezuje specifika étosu učitele jako symbolu osobního postoje.
- V páté kapitole jsou na základě axiologických teorií analyzovány hodnoty, profesní hodnoty a identifikovány charakteristiky dobrých učitelů na základě kvalitativního výzkumu.
- V šesté kapitole jsou popsány etické principy v profesu učitele.
- Závěrečná sedmá kapitola popisuje typologii etických dilemat učitelů a intramorálních konfliktů, na základě kvalitativního výzkumu jsou identifikovány a popsány typy etických dilemat v současné pedagogické praxi.